Keress meg minket a Google+-on

Az Audi trónvárományosai

| 2013/06/05 | 0 Comments

Az Audi stratégiai célja olyan új technológiák kifejlesztése, amelyek hosszú távú fenntarthatósággal kombinálják a vezetés élvezetét. Kiváló példa e látszólag egymással ellentétes elvárások összeegyeztetésére az Audi tron-családja.

A „g-tron” elnevezés a sorozat olyan tagjait jelöli, amelyek üzemanyagául a szintetikus Audi e-gas és a földgáz szolgál, így biztosítva kiváló széndioxid-mérleget. A teljes mértékben széndioxid-semleges, hosszú távú mobilitás felé vezető út első sorozatgyártású modellje az Audi A3 Sportback g-tron.

A család „e-tron” jelzésű tagjai ezzel szemben a hajtásrendszer következetes elektromossá alakítása jegyében születtek. Az e területen folytatott kutatási és fejlesztési projektek eredményeképpen az Audi az A3 Sportback e-tron formájában az első prémium alsó-középkategóriájú, hálózatról tölthető (Plug-in) hibrid modell nagysorozatú gyártását kezdheti meg.

Hálózatról tölthető (Plug-in) hibridmodellként az A3 Sportback e-tron a belsőégésű motorok és az elektromos hajtásrendszerek legfőbb erényeit ötvözi. E párhuzamos rendszerű hajtásláncban az 1.4 TFSI benzinmotor erőteljes elektromos géppel működik együtt, teljesítményük új fejlesztésű e-S tronic sebességváltón keresztül irányul az első kerekek felé. A folyadékhűtésű lítiumion-akkumulátor a hátsó tengely előtt kapott helyet, s az általa tárolt 8,8 kWh energia akár 50 kilométernyi tisztán elektromos üzemre is elegendő, így téve lehetővé helyi szinten a károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedést.

Összesen 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményével és 350 newtonméter maximális rendszer-forgatónyomatékával az Audi A3 Sportback e-tron igazán sportos karakterű prémium középkategóriájú modell, amely álló helyzetből mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 222 kilométer/óra. Teljes hatótávja a 940 kilométert is elérheti, míg tisztán elektromos hajtással akár 50 kilométert is megtehet. Az ECE-szabvány szerinti benzinfogyasztás 100 kilométerenként csupán 1,5 literre adódik, széndioxid-kibocsátása 35 gramm kilométerenként. 2014-ben jelenik  meg a márkakereskedések kínálatában.

Az A3 Sportback g-tron újszerű, jövőbemutató formában jeleníti meg a hosszú távon fenntartható mobilitás elvét. 1,4 literes TFSI-motorjának üzemanyagául az Audi e-gas szolgál, amely a földgázzal kémiailag közel azonos, ám mesterséges előállítású hatóanyagként a nyilvános földgáz-hálózaton keresztül is szállítható. A négykarikás márka – az Emsland régióban újonnan létesített – werltei üzemében előállított üzemanyag immár teljes mértékben széndioxid-semleges. Gyártásához „nyersanyagként” csupán vízre és széndioxidra van szükség, a folyamathoz pedig kizárólag megújuló forrásokból származó elektromos áramot használnak. Az A3 Sportback g-tron a tervek szerint még az idén megjelenik a márkakereskedők kínálatában.

A versenysport mindig is ideális „fejlesztőlaboratórium” volt az új technológiák számára, a legkeményebb tesztnek pedig kétségkívül Le Mans 24 órás versenye számít. Tavaly az Audi az R18 e-tron quattro hibrid-versenygépekkel történelmi kettős győzelmet aratott a Sarthe partján, egyértelművé téve, milyen hatalmas erő juttatható az aszfaltra az elektromos hajtásrendszerekkel.

Koncepcióját tekintve az LMP1-kategóriájú prototípus ugyan vérbeli, kompromisszumot nem ismerő versenyautó, ám számos területen a későbbi sorozatgyártású megoldások szempontjából is jelentős lehetőségeket rejt. A 2012-es Le Mans-i győztes V6-os TDI erőforrása több mint 375 kilowattot (510 LE) és 850 newtonmétert küld a hátsó kerekek felé. Az első tengelyre épített motor-generátor egység (MGU) a kanyarokból történő kigyorsítások során további 150 kW teljesítményről gondoskodik. Ehhez a fékezési és motorfék-fázisok során visszanyert, majd átmenetileg egy forgótömeges energiatárolóban raktározott energiát használja fel a rendszer. Amennyiben az első tengely mindkét elektromos motorja aktiválódik, az LMP1-prototípus összkerékhajtású quattro modellé válik.

Az R18 e-tron quattro mellett az Audi egy másik high-tech autót is bemutatott a tavalyi év során. A tisztán elektromos hajtású R8 e-tron nagyteljesítményű sportkocsi álló helyzetből 4,2 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 200 kilométer/órára korlátozza az elektronika. Két elektromos motorja összesen 280 kW teljesítménnyel és 820 newtonméter forgatónyomatékkal hajtja meg hátsó kerekeit.

Minden egyes komponensét következetesen a kiemelkedő menetteljesítmények és hatótáv jegyében alkották meg tervezői. Jó példa erre a T-alakú akkumulátor, amely maga is teherviselő elemként szolgálva, közel 49 kWh energiatartalmával akár 215 kilométer hatótávot is biztosíthat. A különleges hőszivattyú-megoldás energiatakarékos módon gondoskodik az utastér légkondicionálásáról és az elektromos gépek hűtéséről. Az R8 e-tron aerodinamikai tulajdonságait szintén a lehető legmagasabb fokú gazdaságosság jegyében optimalizálták az Audi tervezői.

Más tekintetben, de szintén a legfejlettebb technikák hordozója az Audi A1 e-tron, amely a nagyvárosi agglomerációk specialistájaként született. Elektromos motorjának csúcsteljesítménye 85 kW, akkumulátora kapacitása pedig 13,3 kWh, ami akár 50 kilométer elektromos hatótávot is lehetővé tesz. A hosszabb túrák során a hátul elhelyezett, második fejlesztési lépcsőjében 25 kW (34 LE) teljesítményű belsőégésű motor táplálja egy generátoron keresztül az elektromos gépet. A1 e-tron modelljével az Audi Németország hat régiójában vesz részt a Szövetségi Kormányzat „Kirakatban az elektromos mobilitás” („Schaufenster Elektromobilität”) projektjében, amely a további gyakorlati tapasztalatszerzést szolgálja.

 

Címke: , , , , ,

Kategória: Bemutatók, Hírek

Szóljon hozzá